Drukuj

„Nauczcie dzieci grać w szachy,
a o ich przyszłość możecie być spokojni.”
                                                        Paul Morphy

Szachy odgrywają istotną rolę w nabywaniu i kształtowaniu wielu umiejętności wykorzystywanych przez człowieka w ciągu całego życia. Wprowadzenie nauki gry w szachy w młodszym wieku szkolnym wpływa wszechstronnie na rozwój uczniów. Dzieci uczące się grać w szachy dostrzegają w nich przede wszystkim rozrywkę, nie zdając sobie sprawy, że bawiąc się drewnianym wojskiem, uczą się i doskonalą swoje umysły. Każdy szachista musi więc wykazać się zdyscyplinowaniem i wyobraźnią. Biorąc pod uwagę powyższe, można określić, w jakich płaszczyznach szachy wpływają na rozwój psychiczny i intelektualny dziecka.

Wpływ szachów na ogólny rozwój intelektualny dzieci i młodzieży:

Wpływ szachów na psychikę oraz kształtowanie osobowości dzieci:

Korzyści płynące z nauczania gry w szachy na różnych etapach edukacyjnych docenia także Unia Europejska. W wydanym 15.03.2012 Oświadczeniu Pisemnym Parlamentu Europejskiego w sprawie wprowadzenia do systemów oświaty w Unii Europejskiej programu „Szachy w szkole” (0050/2011) czytamy między innymi „szachy są grą dostępną dla dzieci z każdej grupy społecznej, mogą przyczyniać się do osiągnięcia spójności społecznej i realizacji celów politycznych takich jak integracja społeczna, zwalczanie dyskryminacji, zmniejszenie wskaźnika przestępczości czy nawet walka z różnymi rodzajami uzależnień (...), bez względu na wiek dziecka szachy mogą poprawić jego koncentrację, zwiększyć cierpliwość i wytrwałość, a także rozwinąć zmysł twórczy, intuicję, pamięć oraz umiejętności analitycznego myślenia i podejmowania decyzji; mając na uwadze, że gra w szachy uczy też determinacji, motywacji i sportowego zachowania...”.
Uczniowie naszej szkoły oprócz nauki gry w szachy i rozwijania swoich umiejętności, mają możliwość uczestniczenia w różnych turniejach szkolnych i pozaszkolnych, które są okazją do zmierzenia się z innymi szachistami, gdzie młodsze dzieci mogą z powodzeniem rywalizować ze starszymi, a dziewczynki z chłopcami.
Najlepsi zawodnicy tworzą skład szkolnej drużyny, która bierze udział w Igrzyskach Dzieci i Młodzieży Szkolnej rywalizując z sukcesami ze szkołami nawet na poziomie wojewódzkim.

Zapisy na innowację pedagogiczną dla uczniów klasy pierwszej od września 2019/2020