Na zajęciach innowacyjnych z matematyki uczniowie klas siódmych rozpoczęli pracę nad projektem edukacyjnym zatytułowanym „Starożytna matematyka w naszych podręcznikach”.

Oczywiście nie jest to kompletny przegląd historii matematyki, ale raczej kalejdoskop ciekawostek, które można powiązać z materiałem zawartym w podręcznikach do szkoły podstawowej. Uczestnicy projektu szukają odpowiedzi na następujące pytania i problemy badawcze:

  • Jakie są zasady zapisywania liczb w systemie rzymskim? Dlaczego rzymski system zapisu liczb nie stał się powszechnym sposobem notowania liczb i wykonywania obliczeń?
  • Jakie są największe osiągnięcia matematyczne Pitagorasa i jak można dowieść twierdzenia noszącego jego imię?
  • Co to jest ślimak Teodorosa? Jaki jest jego związek z twierdzeniem Pitagorasa?
  • Jak Archimedes ustalił liczbę ziaren piasku we Wszechświecie? Czy jest to jego jedyne osiągnięcie w dziedzinie matematyki?
  • Kim był Eratostenes? Co można odcedzić za pomocą jego sita?
  • Co otrzymuje się, stosując algorytm Euklidesa?
  • Co to jest wzór Herona?

Eksponowanie treści nauczania na tle historycznym wzmaga zainteresowanie uczniów przedmiotem, rozwijają motywację do nauki i samodzielnego poszukiwania wiadomości rozszerzających. Kształcenie takich postaw to jeden z głównych celów nauczania matematyki.