Dnia 20 września 2021r. w klasie 2B pod przewodnictwem p. Julity Hańskiej-Hnat rozpoczęliśmy projekt „ABC empatii, bo wszyscy jesteśmy tacy sami” we współpracy z CFF Czepczyński Family Foundation.
Nasza szkoła została zaopatrzona w 30 podręczników „ABC empatii…”, które opowiadają o relacjach między dziećmi zdrowymi a tymi z niepełnosprawnościami, schorzeniami i chorobami. Książka składa się 12 rozdziałów (każdy z nich opowiada o innej niepełnosprawności, schorzeniu czy chorobie, takich jak: niedosłuch i głuchota, ślepota
i niedowidzenie, cukrzyca, astma, ADHD, nowotwory, zespół Downa, zespół Aspergera, blizny, niepełnosprawność intelektualna, niepełnosprawność ruchowa).
Projekt ma na celu:
- likwidację barier i stereotypów związanych z osobami z niepełnosprawnościami, a także zmianę myślenia i negatywnych postaw wśród dzieci
- pokazanie świata, w którym wszystkie dzieci zasługują na takie samo traktowanie, bez względu na ich stan zdrowia
- wytłumaczenie językiem dziecka na czym polegają różne niepełnosprawności i schorzenia oraz objaśnienie związanych z nimi różnic w codziennym funkcjonowaniu
- uwrażliwienie dzieci na inny niż ich własny stan zdrowia.
Pierwszym zagadnieniem poruszanym na warsztatach była głuchota i niedosłuch.
Na lekcję zaprosiliśmy eksperta – surdopedagoga – p. Piotra Marczaka, który opowiadał dzieciom o tym, jak chronić słuch, jak wyglądają i jak działają aparaty słuchowe i implanty ślimakowe, a także przybliżył dzieciom podstawy języka migowego. Dzieci otrzymały alfabet języka migowego i nauczyły się przedstawiać. To była wspaniała lekcja cennej wiedzy.
A przed nami kolejne…
Organizacja Narodów Zjednoczonych w 2017 roku ustanowiła 23-go września dniem języków migowych. Z tej okazji życzymy wszystkim Głuchym, ich rodzinom, przyjaciołom
i osobom, którym bliscy są Głusi wszelkiej pomyślności, zdrowia i siły w realizacji marzeń.