Wzmacniajmy w dziecku naturalną ciekawość świata, czyli potrzebę poznawania tego, co nowe oraz pokazujmy, jak może odnajdować przyjemność w uczeniu się. Zależy nam, aby ukończenie szkoły nie oznaczało końca nauki w życiu dziecka, lecz aby było ono gotowe do uczenia się przez całe życie. Warto wspólnie zadbać o to, by znajdowało przyjemność w zdobywaniu wiedzy o innych lądach, ludziach, otaczającym nas świecie, a także o sobie samym. 

Wyznaczajmy dziecku zadania do zrealizowania w domu i wzmacniajmy go pochwałami za to, co zrobi (np. wyniesienie śmieci, pomoc w przygotowaniu posiłku, wyjęcie czy włożenie naczyń do zmywarki, podlanie kwiatów, odkurzenie, itp.). Jak często dziecko słyszy, że robi coś nie tak? Masz bałagan w pokoju! Przestań bić się z siostrą! Słuchaj, kiedy do ciebie mówię. Ciągle muszę cię upominać. Uciszcie się wreszcie! 

Badania i obserwacje pokazują, że ciągłe upominanie nie sprawia, że dziecko zacznie zachowywać się dobrze.

Warto chwalić pozytywne zachowania: Sama się dziś ubrałaś! Miło zobaczyć twoją półkę, kiedy zabawki są w pudełkach. Pamiętałeś o pracy domowej! Pochwały powinny być szczere, konkretne i szczegółowe. Jedna z teorii psychologicznych mówi o tym, że wzmacniamy dokładnie to, na co zwracamy uwagę. Jeśli więc koncentrujemy się tylko na tym, co dziecko robi źle, wzmacniamy negatywne zachowania, a ono, nie ma szansy dowiedzieć się, jakie są nasze pozytywne oczekiwania.

Zróbmy eksperyment i spróbujmy przez ten tydzień tylko chwalić dziecko, nie komentując niewłaściwych zachowań ani sytuacji. Obserwujcie uważnie, co się wydarzy.

Życzę dobrej zabawy, bo nauka i praca mogą być świetną zabawą.