W ramach profilaktyki pedagogicznej, w naszej szkole odbywają się obecnie spotkania pedagoga z klasami na temat bezpiecznego korzystania z mediów elektronicznych oraz ochrony przed e-uzależnieniami. Celem tych zajęć jest rozwijanie wiedzy i umiejętności, które sprzyjają bezpiecznemu korzystaniu z nowych technologii i chronią przed uzależnieniami.
W związku z powyższym zachęcam wszystkich uczniów i ich rodziny do wzięcia udziału w akcji: OFFLINE CHALLENGE, w ramach której zadaniem dzieci - najlepiej wszystkich domowników - jest odłączenie się od sieci przez 1 cały dzień (tj. 24 godz.).
Nie można w tym czasie korzystać z sieci, używać komputera, telefonu.
Akcję proponuję wykonać w najbliższą niedzielę, a potem najlepiej stosować ją regularnie – np. co tydzień.
W czasie przeznaczonym dla rodziny na pewno zauważymy więcej chęci do aktywnego wypoczynku, np. wyjścia na spacer, wspólnego gotowania czy skorzystania z dawno nieużywanych gier planszowych. Naturalnie poprawi się stan naszego zdrowia fizycznego, psychicznego, ale przede wszystkim na pewno wzmocnią się relacje z innymi ludźmi.
Proszę o wysyłanie do mnie wiadomości (można też pisać na czacie) informacje dotyczące tego, jak u Was wyglądała taka akcja: Jak długo udało Wam się wytrzymać bez telefonu, komputera? Czy planujecie taką akcję częściej stosować u siebie w domu?
Pandemia wywołana przez koronawirusa zmieniła dotychczasowe życie. Z dnia na dzień zostaliśmy zmuszeni przyzwyczaić się do nowej rzeczywistości. Niepewność związana z zaistniałą sytuacją może powodować odczuwanie stresu oraz wpływać na zwiększone poczucie lęku.
Szczególną uwagę w tym niełatwym czasie powinniśmy zwrócić na dzieci. One również doświadczają podobnych emocji jak dorośli. Zmieniony cykl dnia, izolacja domowa, brak możliwości spotkań – to wszystko ma duży wpływ na zdrowie psychiczne dzieci. Ukrywają one coraz więcej uczyć. Myślą, że sobie z nimi poradzą, ale tak nie jest. Coraz więcej mamy przypadków samookaleczania, co daje chwilową ulgę, a ostatecznością jest targnięcie się na życie.
Za wprowadzone z powodu pandemii restrykcje możemy zapłacić wysoką cenę. O ile młodszym dzieciom jest łatwiej zagospodarować czas, organizując gry i zabawy, o tyle starsze łakną kontaktu z rówieśnikami. Choć wiele z nich jest uzależnionych od elektronicznych środków komunikacji, pandemia coraz bardziej wpędza nasze pociechy w świat wirtualny.
Rodzice najczęściej zauważają u swoich dzieci trudności z koncentracją, drażliwość, niepokój, nerwowość oraz poczucie samotności.
Podczas zdalnego nauczania uczniowie często nie włączają kamer, co powoduje, że dzieci są ukryte. Nie widzą się między sobą i nie komunikują w sposób widoczny. Dzieci stają się coraz bardziej oderwane od rzeczywistości. Zaspokojenie naszych potrzeb następuje jednak poprzez fizyczne relacje, nie wirtualne.
Co mogę zrobić dla dziecka oraz dla siebie aby załagodzić przeżywanie trudnych doświadczeń wywołanych przez pandemię? Zastanówmy się, co w tym trudnym czasie możemy dać z siebie, komu pomóc, jak sprawić radość drugiemu człowiekowi. A może warto realizować się w jeszcze inny sposób i rozwijać siebie, swoje hobby? Cieszmy się nawet z małych rzeczy, starajmy się, aby uśmiech gościł na naszych twarzach, odzyskajmy poczucie sprawstwa, a powróci poczucie bezpieczeństwa.
Starajmy się również zredukować stres. Stosujmy wszystkie metody relaksacyjne, które lubimy znamy, cenimy, np. wysiłek fizyczny, treningi relaksacyjne, głębokie oddychanie czy różnego rodzaju wizualizacje. Pamiętajmy, targają nami wszystkimi różne emocje związane z zaistniałą sytuacją ale każdy trudny czas się kiedyś kończy. Nie bójmy się mówić o tym, co czujemy, czego się boimy, większość z nas z pewnością podzieli nasze emocje i nas wesprze.
Dbajmy o siebie, pamiętajmy o małych przyjemnościach każdego dnia. Korzystajmy z okazji, by dzielić się humorem. Śmiech może być teraz najlepszą terapią!
Fundacja Rodzice Przyszłości prowadzi kampanię społeczną, która zwraca uwagę na zjawisko przemocy emocjonalnej wobec dzieci. Do szóstego roku życia dzieci bezkrytycznie przyjmują świat przedstawiony przez rodziców i wychowawców. Wielkie znaczenie ma sposób porozumiewania się z dzieckiem, przekazywania mu informacji, poleceń i opisywanie świata.
Przemoc emocjonalna najczęściej nie jest świadomym działaniem rodziców.
Rodzice dzieci starszych klas szkoły podstawowej często narzekają, że dzieci ich nie słuchają. Zachowania, które przeszkadzają rodzicom – oto kilka przykładów. Dziecko: · nie słucha, gdy do niego mówię / nie dociera do niego, co mówię; · nie pamięta, że ma coś zrobić / muszę w nieskończoność czekać, przypominać, aż to zrobi; · nie stosuje się do moich poleceń / zakazów; · wychodzi z domu, nie mówiąc, dokąd idzie; · nie wraca do domu o umówionej godzinie; · nie chce się uczyć; · jest kłótliwe, podważa autorytet rodziców/dorosłych; · przeklina, obraża innych.
Skąd biorą się nieporozumienia? Dorastanie to czas wielkich zmian. Dziecko przemienia się w nastolatka: inaczej wygląda, mówi, myśli i odczuwa. Powoli odsuwa się od dorosłych, coraz więcej czasu spędza poza domem, gdzie tworzy własny świat. Dla rodziców moment usamodzielniania się dziecka jest trudny. Nawet jeśli wiedzą, że to naturalny proces, nie zawsze pozwalają dziecku iść własną drogą. Chcieliby zatrzymać czas i jak najdłużej się nim nacieszyć (także mieć nad nim kontrolę). Nie zawsze też potrafią wytyczyć granicę między rozsądnym rodzicielstwem a kurczowym trzymaniem dziecka przy sobie. Nie wiedzą, kiedy należy zacząć je traktować jak nastolatka, kiedy i w jakim stopniu pozwolić mu na usamodzielnienie się. Dziecko z kolei nie zawsze rozumie, czego rodzice od niego oczekują i dlaczego je ograniczają. Nieustannie czegoś zakazują, chcą wszystko wiedzieć, wtrącają się. Obie strony mają wrażenie, że mówią różnymi językami. Pojawiają się różnice zdań, spięcia, nieporozumienia. Wszelkie odstępstwa od normy czy oczekiwań rodziców często klasyfikowane są przez nich jako nieposłuszeństwo.
Kiedy analizujemy zachowania „nieposłusznego” dziecka, okazuje się, że w rzeczywistości: · potrzebuje ono więcej przestrzeni osobistej i prywatności; · manifestuje własną odrębność; · chce i potrzebuje więcej samodzielności i odpowiedzialności; · nie rozumie, czego od niego oczekujemy (nasze polecenia często są zbyt ogólne lub mówimy o kilku rzeczach na raz); · jest zbyt wrażliwe na słowa i emocje dorosłych (np. złość).
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Sanoku: Sanok, ul. Szopena 5, Tel. 13 46 31 671 e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. www.sanok.naszaporadnia.com
Poradnia Zdrowia Psychicznego: Sanok, ul. Lipińskiego 10, Rejestracja w dniach: Czwartek: g. 8-15, Piątek: g. 10-14, Tel. 13 46 56 387
Ośrodek Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej: Psychoterapia indywidualna i rodzinna. Diagnoza i pomoc psychologiczna. Bezpłatna pomoc, bez skierowania (NFZ). Sanok, ul. Kołłątaja 5, Ustrzyki Dolne, ul. Jana Pawła II 20, Rejestracja, tel. 13 307 50 91
Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie "Niebieska Linia" IPZ: Tel.: +48 22 824-25-01 Sekretariat czynny w godzinach: pon.- pt. 09.00-20.00 oraz sob. 9.00 - 13.00. www.niebieskalinia.pl
Poradnia Online – dla osób w kryzysie emocjonalnym: Telefon zaufania: 116123 www.116123.edu.pl
Rzecznik Praw Dziecka: ul. Przemysłowa 30/32, 00-450 Warszawa telefon: (22) 583 66 00 fax: (22) 583 66 96 mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. www.brpd.gov.pl
Pomocne adresy internetowe:
Stowarzyszenie na rzecz rozwoju i integracji środowisk szkolnych Bliżej Dziecka: www.przemocwszkole.org.pl
W dniu 31 maja 2021 r. odbył się finał powiatowego konkursu geograficznego dla klas VII - ODKRYWAMY ŚWIAT.
W konkursie wzięli udział uczniowie klas VII powiatu sanockiego. Była to już VI edycja tego konkursu (wcześniej był to konkurs dla uczniów gimnazjum). W tym roku konkurs odbył się w formie online. Uczniowie pisali go w szkołach macierzystych pod opieką nauczyciela
Pomysłodawczyniami i organizatorkami konkursu są panie Maria Burnat i Małgorzata Jezior – nauczycielki geografii w SP 1 i w SP 3. W związku z tym obie szkoły aktywnie zaangażowały się w organizację konkursu, chociaż wymagająca praca organizacyjno- techniczna spoczęła na organizatorach ze Szkoły Podstawowej nr 1. Imprezę otworzyli wspólnie Dyrektorzy szkół - pani Maria Korżyk oraz pan Miłosz Kielar kierując ciepłe słowa do wszystkich uczestników. Cieszymy się, że konkurs został zaakceptowany przez uczniów, nauczycieli i nasze władze, a dodatkowo wpisany na listę Kuratora Oświaty, co umożliwi LAUREATOM konkursu uzyskanie dodatkowych punktów przy rekrutacji do szkół średnich.
Konkurs przebiegał w miłej i bezstresowej atmosferze, choć nie uniknęliśmy małych problemów technicznych. Laureaci i finaliści zaprezentowali bardzo wysoki poziom wiedzy i umiejętności. Zadania naprawdę nie były łatwe i obejmowały cały zakres geografii fizycznej przewidzianej programem szkoły podstawowej, a także znajomość mapy Europy. A oto najlepsi:
LAUREACI:
JAN RAKOCZY 61,5 p. SP W BUKOWSKU
ADAM ZWOLENIK 59 p. SP 3 SANOK
MARIA KALBARCZYK 58 p. SP1 SANOK ALEKSANDRA PELC 58 p. SP9 SANOK
Informujemy, że ustalono terminy kolejnych etapów konkursów przedmiotowych organizowanych w roku szkolnym 2020/2021 dla uczniów szkół podstawowychwojewództwa podkarpackiego.
Zapraszamy wszystkich uczniów do udziału w Przedmiotowych Konkursach Kuratoryjnych.
Uczniowie zainteresowani udziałem w konkursach przedmiotowych proszeni są o zgłoszenie się do nauczycieli uczących wybranych przedmiotów.
Zapraszamy uczniów do udziału w XXI edycji konkursu wiedzy o kulturze krajów anglojęzycznych i języku angielskim ”BRITISH or AMERICAN”.
Konkurs prowadzony jest w języku angielskim, ale uczniowie mają szansę wykazać się nie tylko znajomością języka, ale także wiedzą z innych dziedzin. Celem tego konkursu jest zapoznanie młodzieży z kulturą krajów anglojęzycznych – geografią, historią, literaturą, muzyką, sportem, wydarzeniami z życia współczesnego i zaprezentowanie tej wiedzy w języku angielskim. Mamy nadzieję, że tak jak w latach poprzednich formuła tego konkursu pozwoli zarówno na sprawdzenie wiedzy uczniów, jak i na dobrą zabawę.
Adresatem konkursu są uczniowie starszych klas szkoły podstawowej ( VII i VIII, ale nie wykluczamy udziału uzdolnionych i zainteresowanych uczniów klas młodszych)
Konkurs zostanie przeprowadzony w dniu 26.02.2021 r. o godzinie 10.00
Zgodnie z Zarządzeniem Nr 13/2020 Burmistrza Miasta Sanoka z dnia 29 stycznia 2020r. Dyrekcja Szkoły Podstawowej nr 3 w Sanoku serdecznie zaprasza do zapisu dzieci do klas pierwszych na rok szkolny 2020/2021r.
ZAPISY DO KLAS PIERWSZYCH
Dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły od 3.02.2020r. do 27.02.2020r.
W przypadku wolnych miejsc dzieci zamieszkałe poza obwodem szkoły od 2.03.2020 r.do 16.03.2020r. do godziny 15.00 oraz od 12.05.2020 do 14.08.2020r. do godz. 15.00 w przypadku przeprowadzenia postępowania uzupełniającego.
ZAPISY DO ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO
Od dnia 2.03.2020r. do 20.03.2020r.
Sekretariat przyjmuje wnioski w godz. od 8:00 do 15:00.