FROHE OSTERN! – HAPPY EASTER!
- Szczegóły
- Małgorzata Jezior
Zapraszamy wszystkich chętnych do konkursu na najciekawszą kartkę wielkanocną w języku angielskim i w języku niemieckim. Liczymy na Wasze ciekawe pomysły, nieszablonowe wykonanie, ciekawy tekst życzeń w języku obcym. Gotowe prace można składać u nauczycieli języków obcych do wtorku – 12 kwietnia 2022 r.
Światowy Dzień Świadomości Autyzmu.
- Szczegóły
- Julita Hańska - Hnat
Corocznie, 2 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Jego głównym przesłaniem jest zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat problemów osób zmagających się z tym schorzeniem. Symbolem solidarności z osobami autystycznymi jest kolor niebieski. Każdy z nas może być solidarny z nimi w tym dniu, m.in. ubierając się na niebiesko.
Czym jest autyzm?
Autyzm to odmienny od typowego sposób rozwoju człowieka (związany z nieprawidłową pracą mózgu). Objawia się różnicami w sposobie komunikacji, postrzeganiu świata, nawiązywaniu relacji, wyrażaniu emocji, uczeniu się oraz różnorodnym schemacie zachowań. Każda osoba z autyzmem jest indywidualnością, a wymienione wcześniej cechy mogą występować w różnym natężeniu.
Według WHO (Światowej Organizacji Zdrowia) w Polsce żyje ok. 400 tysięcy osób z autyzmem. Oznacza to, że każdy z nas może znać taką osobę lub rodzinę, w której jest osoba z autyzmem.
Warto, aby uczniowie mieli okazję dowiedzieć się, w jaki sposób odbierają świat osoby z autyzmem co czują, co i dlaczego sprawia im trudność. Wykonując proste ćwiczenia (np. dotykanie z zamkniętymi oczami przedmiotów o różnej strukturze; wyobrażenie słów za pomocą zmysłów; odnajdywanie szczegółów na obrazkach) możemy przybliżyć im to, jak osoba z autyzmem mogłaby się zachować, co czuć i myśleć.
Pamiętajmy - 2 kwietnia - Polska na niebiesko!
„DOBRE RELACJE WŚRÓD NAJMŁODSZYCH UCZNIÓW? TO MOŻLIWE!”
- Szczegóły
- Regina Nagórny
Program profilaktyczno-wychowawczy realizowany przez pedagoga szkolnego w kl. 1b:
„DOBRE RELACJE WŚRÓD NAJMŁODSZYCH UCZNIÓW? TO MOŻLIWE!”
Szkoła, obok funkcji kształcącej, pełni bardzo ważną rolę wychowawczą i społeczną. To w szkole uczniowie spędzają większość dnia, nawiązują przyjaźnie, współdziałają i integrują się z rówieśnikami. Dzieci przychodzą tutaj ze swoimi dotychczasowymi doświadczeniami i przyzwyczajeniami, poznają siebie i próbują budować właściwe relacje z innymi.
Szkoła jest także miejscem dostarczającym okazji do powstawania różnego rodzaju nieporozumień, konfliktów. Uczniowie wykazują trudności wychowawcze, takie jak np.: dokuczanie, agresja, nieprzestrzeganie zasad obowiązujących w szkole.
Powyższe informacje stały się inspiracją do opracowania programu profilaktycznego, mającego na celu:
- - uświadomienie dzieciom, jak istotne są dobre relacje i współpraca w klasie i z innymi ludźmi,
- - kształtowanie umiejętności wyrażania życzliwości, dobroci i koleżeństwa wobec innych, kulturalne odnoszenie się do siebie,
- - wzmacnianie empatii,
- - przybliżenie problemu dokuczania,
- - doskonalenie umiejętności komunikacyjnych,
- - umożliwienie zrozumienia agresji oraz zapanowania nad nią,
- - nauczenie się, jak należy zachować się w sytuacjach konfliktu,
- - rozwijanie postaw społeczno-moralnych,
- - poprawa atmosfery w klasie i szkole.
Podczas zajęć dzieci z klasy 1b chętnie opowiadają o różnych sytuacjach, jakie zdarzają się w ich życiu. Uczniowie nawiązują lepsze kontakty z rówieśnikami, są bardziej kreatywne, pozytywnie myślą o sobie, a także okazują sobie życzliwość i wdzięczność. Potrafią lepiej radzić sobie z przeciwnościami. Otwarcie mówią o swoich uczuciach, uczą się pomagać innym oraz poznają różne sposoby radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Dzieci rozwijają postawy społeczne i moralne.
Rozstrzygnięcie konkursu - plakat o Tadeuszu Kościuszce
- Szczegóły
- Dagmara Zulewska, Agnieszka Nagórny
W dniu 23 marca w naszej szkole odbył się konkurs dla klas IV dotyczący wykonania pracy plastycznej – plakatu o Tadeuszu Kościuszce. Wszystkie prace zostały wykonane w bardzo ciekawy sposób i na bardzo wysokim poziomie.
Komisja w składzie Pani Dagmara Zulewska i pani Agnieszka Nagórny, zdecydowały:
I miejsce Wiktor Rysz IV a
II miejsce Julia Adamowska IV b ex aequo Patryk Walaszek IV b
III miejsce Damian Babiak IV a
Wyróżnienia: Gabriel Banasiewicz, Emilia Zubel, Małgorzata Kocyłowska, Aleksander Fabian, Emilia Szmyd, Dawid Chac, Kamila Kluska, Dawid Wojtuszewski, Nikola Grabowska, Maja Adam.
Wszystkim uczestnikom bardzo dziękujemy za udział w konkursie i gratulujemy!
Wycieczka grupy świetlicowej
- Szczegóły
- Ewa Kłodowska, Marcin Pudło
Dnia 29.03.2022r. dzieci z grupy III i IV świetlicowej pod opieką p. Ewy Kłodowskiej i p. Marcina Pudło zwiedziły Centrum Kultury Foresterium w Zagórzu. Jest to nowoczesny budynek, który mieści się w dawnym foresterium - miejscu przyjmowania gości na terenie byłego zespołu klasztorno-zakonnego Karmelitów Bosych. W oddanym do użytku Centrum znajdują się sala wirtualnej rzeczywistości, sala projekcyjno-filmowa, sala ekspozycyjno-konferencyjna, sala ruchomych obrazów, punkt informacji turystycznej, pracownie artystyczne i pomieszczenia do promocji produktów regionalnych.
Pierwszym punktem naszej wycieczki była sala ikon, w której uczniowie obejrzeli dzieła różnych artystów, oraz posłuchali informacji, o tym w jaki sposób wykonuje się te misterne obrazy. Kolejną atrakcją była wzorowana na XVIII-wiecznej celi sala mnicha, w której zapoznaliśmy się z życiem codziennym Karmelitów. Dzieci były bardzo zdziwione, że zakonnicy spali na łózkach wyścielonych sianem, a rytm ich dnia wyznaczały modlitwy. Następnie udaliśmy się do sali ruchomych obrazów. Na specjalnych ekranach pojawiały się dzieła wybitnych malarzy, a niektóre elementy tych prac poruszały się. W kolejnym pomieszczeniu w szklanych gablotach znajdowały się odnalezione podczas prac budowlanych naczynia i różne przedmioty codziennego użytku. Były tam również stare zdjęcia przedstawiające zakon i foresterium w dawnych czasach. Na samej górze Centrum, gdzie ulokowana jest sala kinowa, pooglądaliśmy krótki film o historii klasztoru. Ostatnią, ale jak się okazało największą atrakcją, były okulary VR. Każdy mógł polatać nad całym obiektem, pozaglądać do wnętrza kaplicy oraz zobaczyć, co robili mnisi w ciągu dnia.
Wycieczka była bardzo interesująca i fascynująca. Sprawiła dzieciom wiele radości i dostarczyła niezwykłych wrażeń!
Konkurs biblioteczno – plastyczny
- Szczegóły
- Magdalena Zając, Lesława Król, Piotr Marczak
Konkurs biblioteczno – plastyczny na samodzielne wykonanie plakatu promującego czytelnictwo.
Biblioteka szkolna zaprasza do udziału
w konkursie biblioteczno – plastycznym.
Celem konkursu jest wykonanie techniką dowolną plakatu zachęcającego do czytania. Prace można wykonać w grupach
lub indywidualnie.
Zapraszamy wszystkie klasy 1-3 i 4-8
Prace można składać w bibliotece szkolnej do 29.04.2022.
Przewidziane nagrody
Organizatorzy konkursu
Magdalena Zając
Lesława Król
Piotr Marczak
Projekt „Wspólnie Wygramy Wrażliwość”
- Szczegóły
- Barbara Kosztołowicz, Bożena Rudy
Klasa 3b zakończyła realizację projektu edukacyjnego pt. „Wspólnie Wygramy Wrażliwość” nad którym patronat sprawował m.in. Rzecznik Praw Dziecka. Założeniem projektu trwającego od października 2021 r. do marca 2022 r. było budowanie świadomości społecznej o Zespole Downa, czyli o tzw. trisomii 21 chromosomu.
Poniżej relacja Gai – uczestniczki naszego projektu:
„Tydzień temu zakończyła się druga edycja projektu „Wspólnie Wygrajmy Wrażliwość” , w którym brała udział klasa mojej Siostry ze Szkoły Podstawowej nr 3 im. Tadeusza Kościuszki w Sanoku. Niestety z powodu przeziębienia nie mogłam odwiedzić mojej zaprzyjaźnionej klasy w Dniu Osób z Zespołem Downa, więc niespodzianka przygotowana dla mnie przez dzieci została dostarczona przez moją Siostrę.
Chciałam bardzo serdecznie podziękować dzieciom, wychowawczyni i nauczycielce wspomagającej z tej klasy za udział w projekcie. Dzieci biorące udział w projekcie dowiedziały się czym jest zespół Downa, jakie może powodować problemy ze zdrowiem, że rozwój osób z dodatkowym chromosomem przebiega trochę wolniej, inaczej, ale tak samo chcą być szczęśliwe i akceptowane, że ciężko pracują, żeby osiągnąć to, co innym przychodzi z łatwością i mimo włożonego wysiłku nie wszystko udaje się opanować.
Liczę na to, że takie akcje jak ta zainicjowana przez Panią Barbara Zimowska-Ciupka pomogą oswoić temat niepełnosprawności. To zrozumiałe, że ktoś kto nie ma do czynienia z osobami z niepełnosprawnościami często nie wie jak się zachować spotykając takich ludzi. Nie wie jak mógłby pomóc i wesprzeć, a często po prostu wystarczy być obok. Nie wytykać palcami, nie udawać, że się nie widzi a już tym bardziej nie naśmiewać się z tego, że ktoś jest inny. Każdy z nas jest inny na swój sposób i dlatego świat jest taki ciekawy.”
Marzec Miesiącem Matematyki
- Szczegóły
- Małgorzata Romaniak-Stanek
Można śmiało powiedzieć, że marzec to miesiąc poświęcony KRÓLOWEJ NAUK – MATEMATYCE. W tym miesiącu przypadają szczególne daty:
9 marca – Dzień Polskiej Statystyki
12 marca – Dzień Matematyki
14 marca – Dzień liczby Pi.
Od 15 marca – 18 marca 2022 roku w naszej szkole obchodziliśmy DZIEŃ MATEMATYKI, który w tym roku odbywał się pod hasłem „MATEMATYKA TO JAKIŚ KOSMOS.”.
W tym dniu na lekcjach matematyki uczniowie rozwiązywali ciekawe, nietypowe zadania. Rozwiązywanie tego typu zadań sprawiło dzieciom naprawdę dużo radości. Zadania nie wymagały wiedzy matematycznej wystarczył otwarty umysł i chęć do zabawy. Udział w tego typu zajęciach pokazał inną stronę tej nauki taką, że matematyka może być przyjemna i dawać radość. Święto zostało zapoczątkowane przez organizację “World Education Games” w 2007 roku. Od tego czasu było organizowane, co roku w każdą pierwszą środę marca. W pierwszych obchodach tego święta wzięło udział 286 tysięcy uczniów z 98 krajów świata. W Polsce pierwsze obchody Dnia Matematyki odbyły się 12 marca 2014 roku z inicjatywy Stowarzyszenia Doskonalenia i Rozwoju 4improve i wzięło w nich udział ponad 100 szkół
z całej Polski. Koordynatorem akcji w naszej szkole była pani Małgorzata Romaniak – Stanek.
W tym roku, aby uczcić DZIEŃ LICZBY PI uczniowie zaprojektowali klasowe gazetki,
w których przedstawili najciekawsze fakty dotyczące tej liczby.
17 marca odbył się również MIĘDZYNARODOWY KONKURS KANGUR MATEMATYCZNY, w którym wzięło udział 27 uczniów naszej szkoły. O wynikach poinformujemy 15 maja.
Pamiętajmy, że matematyka – nie bez powodu uznawana jest za królową nauk, towarzyszy nam praktycznie w każdej dziedzinie życia, a bez niej nie da się funkcjonować. Uczymy się jej od najmłodszych lat, a doskonalimy przez całe życie.
„Tadeusz Kościuszko - patron szkoły"
- Szczegóły
- Dagmara Zulewska, Piotr Marczak
W dniu 16 marca 2022r. w naszej szkole odbył się konkurs dla klas VI i VII. Celem konkursu było popularyzowanie wiedzy dotyczącej życia i działalności Tadeusza Kościuszki oraz rozwijanie zainteresowania młodzieży historią Polski.
I miejsce Karolina Kruszyńska klasa 7c
II miejsce Radosław Wydrzyński klasa 7c
III miejsce Dominik Adam klasa 7a
Gratulujemy !!!