CZY POZWALAĆ DZIECIOM KORZYSTAĆ z komórek, tabletów...? - aplikacja dla rodziców "FAMILY LINK"
- Szczegóły
- Regina Nagórny
Drodzy Rodzice,
Mamy już początek nowego roku - miejmy nadzieję, że dla nas wszystkich będzie on lepszy niż poprzedni. Wiele naszych noworocznych postanowień dotyczy wdrożenia lepszego sposobu funkcjonowania: będę się zdrowiej odżywiać/ co tydzień uprawiać sport/ chodzić wcześniej spać/ mniej korzystać z mediów społecznościowych, gier itd. Niestety wymaga to zmiany naszych nawyków.*
(*tutaj przy okazji mogę polecić Państwu niezwykłą książkę: James Clear - "Atomowe nawyki. Drobne zmiany, niezwykłe efekty", myślę, że przeczytanie jej to pierwszy - najważniejszy krok ku zmianie na lepsze. //Przykładowe miejsce do zakupu książki: tinyurl.com/24efmz52 ).
Obecna pora roku, deficyt słońca, długie wieczory niestety nie sprzyjają aktywnościom poza domem. Wiąże się to z nadużywaniem mediów elektronicznych, zwłaszcza przez nasze dzieci. Pamiętajmy, że ważne jest także to jak my - rodzice spędzamy wolny czas (przypominam np. o ubiegłorocznym "OFFLINE CHALLENGE" - czas odłączenia od sieci np. na 1 dzień w tygodniu/ przez całą rodzinę :).
Słyszę często pytania "CZY POZWALAĆ DZIECIOM KORZYSTAĆ z komórek, tabletów...?" No więc właśnie: pozwalać czy nie? A jeśli tak, to gdzie znaleźć złoty środek?
Chciałabym dziś przekazać Państwu, że WAŻNIEJSZE OD TEGO "CZY" KORZYSTAMY Z TECHNOLOGII - JEST TO, "W JAKI SPOSÓB" Z NIEJ KORZYSTAMY. Szczególnie, że nie żyjemy na początku rewolucji technologicznej. Jeśli zatem mamy coś dla naszych dzieci wybrać, to lepiej jest wybrać coś, co ma też w sobie jakąś wartość dodaną, a nie tylko samą rozrywkę.
Jak mówi pewne powiedzenie dotyczące jedzenia: „to rodzic decyduje co ląduje na talerzu dziecka, a to ono decyduje co z tego talerza zje” - myślę, że analogiczna zasada mogłaby się sprawdzić w przypadku technologii.
Najważniejsze są ROZMOWY z dzieckiem, jednak dla ułatwienia możemy pobrać sobie aplikację, która umożliwia rodzicom nastolatków i młodszych dzieci wprowadzenie reguł korzystania z urządzeń cyfrowych obowiązujących w całej rodzinie.
- "FAMILY LINK" https://families.google.com/intl/pl/familylink/ (W załączniku instrukcja użytkowania, choć i bez niej pewnie sobie Państwo poradzicie).
W razie pytań służę pomocą, i korzystając z okazji – życzę Państwu: Zdrowego, szczęśliwego, pełnego rodzinnego ciepła NOWEGO ROKU 2022!
Pedagog
Regina Nagórny
Jedną z najważniejszych potrzeb człowieka jest potrzeba uczenia się przez całe życie i rozwijania kreatywności.
- Szczegóły
- Regina Nagórny
Wzmacniajmy w dziecku naturalną ciekawość świata, czyli potrzebę poznawania tego, co nowe oraz pokazujmy, jak może odnajdować przyjemność w uczeniu się. Zależy nam, aby ukończenie szkoły nie oznaczało końca nauki w życiu dziecka, lecz aby było ono gotowe do uczenia się przez całe życie. Warto wspólnie zadbać o to, by znajdowało przyjemność w zdobywaniu wiedzy o innych lądach, ludziach, otaczającym nas świecie, a także o sobie samym.
Wyznaczajmy dziecku zadania do zrealizowania w domu i wzmacniajmy go pochwałami za to, co zrobi (np. wyniesienie śmieci, pomoc w przygotowaniu posiłku, wyjęcie czy włożenie naczyń do zmywarki, podlanie kwiatów, odkurzenie, itp.). Jak często dziecko słyszy, że robi coś nie tak? Masz bałagan w pokoju! Przestań bić się z siostrą! Słuchaj, kiedy do ciebie mówię. Ciągle muszę cię upominać. Uciszcie się wreszcie!
Badania i obserwacje pokazują, że ciągłe upominanie nie sprawia, że dziecko zacznie zachowywać się dobrze.
Warto chwalić pozytywne zachowania: Sama się dziś ubrałaś! Miło zobaczyć twoją półkę, kiedy zabawki są w pudełkach. Pamiętałeś o pracy domowej! Pochwały powinny być szczere, konkretne i szczegółowe. Jedna z teorii psychologicznych mówi o tym, że wzmacniamy dokładnie to, na co zwracamy uwagę. Jeśli więc koncentrujemy się tylko na tym, co dziecko robi źle, wzmacniamy negatywne zachowania, a ono, nie ma szansy dowiedzieć się, jakie są nasze pozytywne oczekiwania.
Zróbmy eksperyment i spróbujmy przez ten tydzień tylko chwalić dziecko, nie komentując niewłaściwych zachowań ani sytuacji. Obserwujcie uważnie, co się wydarzy.
Życzę dobrej zabawy, bo nauka i praca mogą być świetną zabawą.
INFORMACJA NA TEMAT ZGŁOSZENIA DZIECKA DO PORADNI
- Szczegóły
- Regina Nagórny
- Poradnia przyjmuje zgłoszenia na WNIOSEK RODZICA lub prawnego OPIEKUNA dziecka (rodzic może złożyć wniosek u Wychowawcy, Pedagoga, w Sekretariacie szkoły lub dostarczyć samodzielnie do Poradni). Do wniosku rodzic może załączyć inną dokumentację - np. kserokopie badań, zaświadczenia lekarskie, prace, świadectwa dziecka itp.
-
Szkoła dołącza INFORMACJĘ SZKOŁY O UCZNIU (druk wypełnia Wychowawca i dostarcza do Pedagoga lub Sekretariatu szk.). Pedagog szkolny dostarcza otrzymane dokumenty do Poradni. Szczegółowe informacje (również na temat innych form pomocy) oraz druki do pobrania znajdziecie Państwo na stronie Poradni:
sanok.naszaporadnia.com
Dane kontaktowe:
Sanok, ul. Szopena 5,
Tel. 13 46 31 671
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
"SMART - to znaczy mądrze!" - program profilaktyczny dotyczący problemu uzależnienia od Internetu i urządzeń mobilnych wywołanego epidemią COVID-19.
- Szczegóły
- Regina Nagórny
Niniejszym informuję, iż nasza szkoła bierze udział w programie profilaktycznym „SMART - to znaczy mądrze!”. Pandemia koronawirusa zmieniła nasze nastawienie do zdalnych technologii, a nauka z dnia na dzień przeniosła się do Internetu. Obecnie zmartwieniem zarówno rodziców jak i nauczycieli jest zadbanie o umiar i bezpieczeństwo dzieci podczas korzystania z urządzeń mobilnych. Pomocą służy niniejszy program, który pozwala nauczyć dzieci bezpiecznych zasad korzystania z Internetu, a rodzicom ułatwia wczesne zdiagnozowanie problemów wynikających z nadużywania technologii cyfrowych przez młodzież.
W ramach programu w najbliższym czasie zostaną udostępnione materiały dla dzieci, ich rodziców oraz wychowawców.
Zachęcam do korzystania!
Pedagog
„Jeszcze tylko sprawdzę Facebooka…” - uzależnienie od portali społecznościowych
- Szczegóły
- Dominik Szajdek
- Jakie symptomy można przyjąć za niepokojące?
- - zmiany nastroju wynikające z korzystania z Facebooka (oraz innych portali społecznościowych),
- - zaabsorbowanie Facebookiem (poświęcanie zasobów poznawczych, emocjonalnych i behawioralnych),
- - ukrywanie przed rodziną i przyjaciółmi ilości czasu spędzanego na korzystaniu z Facebooka,
- - tolerancja (spędzanie coraz więcej czasu na korzystaniu z Facebooka),
- - symptomy odstawienne wynikające z braku dostępu do Facebooka,
- - doświadczanie konfliktu (intrapersonalnego), psychicznego, interpersonalnego i związanego z zaniedbaniem obowiązków czy porzuceniem hobby na rzecz spędzania czasu na korzystaniu z Facebooka),
- - nawrót (powrót do nadużywania po okresach abstynencji).
Większość osób uzależnionych od Facebooka (czy innych portali społecznościowych) bagatelizuje ten problem, nie zdając sobie sprawy z powagi sytuacji.
Więcej: „Jeszcze tylko sprawdzę Facebooka…” - uzależnienie od portali społecznościowych
Jak dbać o pozytywne myślenie?
- Szczegóły
- Dominik Szajdek
1. Nie przejmuję się rzeczami, na które nie mam wpływu.
Nie chodzi o „olewanie”… a raczej o umiejętność odpuszczania, wycofania swojej energii oraz zaangażowania wtedy, kiedy nie mamy wpływu na coś.
„Nie walcz z wiatrakami” - zamiast tłumaczyć się przed kimś, kto i tak nie jest zainteresowany twoją odpowiedzią, możesz wykorzystać swoją energię na coś zupełnie innego. Na przykład na spojrzenie na sytuację z boku, zrobienie czegoś w inny sposób, porozmawianie z kimś itd.
W codziennych, banalnych sytuacjach może to być np. taka sytuacja.:
Ktoś planuje ognisko ze znajomymi na działce, ale zrywa się ulewa i ognisko pod gołym niebem nie może się odbyć.
Pesymista odwoła imprezę. Optymista poszuka rozwiązań. Być może przeniesie imprezę do domu. Zamiast ogniska wymyśli coś innego. Takie sytuacje dla ludzi, którzy potrafią myśleć pozytywnie, są okazją do podjęcia wyzwania rozwiązania zagadki, do zabawy. Dla pesymistów są przeszkodami nie do pokonania. Gdyby zadali sobie pytanie: czy mam wpływ na to, że dziś pada? Odkryliby, że nie. Ale mają ogromny wpływ na to, co dalej z tym zrobią, jaką będą mieć względem tego postawę, jak zareagują.
Dzięki tej jednej małej zmianie możemy dostrzec inne punkty widzenia, inne aspekty i wyjścia z danej sytuacji.
2. Poznaję siebie coraz lepiej i rozwijam swoje mocne strony.
Znam swoje tak dobre, jak i słabe strony, i rozwijam się jako człowiek. Mogę pracować nad słabościami, których mam świadomość. Podobnie w drugą stronę, kiedy wiem, w czym jestem dobry/a, mogę to rozwijać. Sprawdzam czego potrzebuję do osiągnięcia sukcesu.
Takie podejście związane jest z poczuciem spełnienia w życiu we wszystkich sferach. Kiedy czujemy, że wykorzystujemy nasz potencjał, nasze działania nabierają sensu. A potrzeba sensu jest jedną z ważniejszych potrzeb, które realizujemy w życiu.
Nie da się tego dokonać bez nieustannego procesu poznawania siebie i bycia ze sobą w kontakcie. To jest zadanie na całe życie – bardzo przyjemne zadanie – bycia ze sobą w dobrej relacji. Wtedy umiemy reagować adekwatnie, a problemy zamieniają się w wyzwania – życie staje się pełną niespodzianek podróżą.
3. Pielęgnuję wartościowe relacje.
Satysfakcja z bliskich relacji to najważniejszy ze wskaźników dobrego samopoczucia. Wyniki wielu badań i doświadczeń nie pozostawiają wątpliwości: dobre jakościowo relacje uszczęśliwiają nas jako ludzi. Nasze życie działa wtedy lepiej na wielu płaszczyznach.
Mam na myśli tu również o wsparcie. Myśli stają się od razu lepsze, kiedy wiemy, że ktoś za nami stoi, wspiera emocjonalne. Ma to ogromny wpływ na poczucie własnej wartości.
Pielęgnowanie relacji międzyludzkich powinno zacząć się od sprawdzenia, które z tych relacji są naprawdę bliskie i dla nas istotne. Czasem inwestujemy mnóstwo czasu i energii w relacje, które okazują się jednostronne – po jakimś czasie widać, że to tylko my się staraliśmy, wychodziliśmy z inicjatywą i inspirowaliśmy drugą stronę. Warto zwrócić uwagę czy jest równowaga w braniu i dawaniu.
4. Zajmuję się swoimi emocjami. Biorę za nie odpowiedzialność.
Poznaję emocje swoje i innych. Uczę się, jak reagować, by nie krzywdzić.. Zajmuję się emocjami trudnymi, nie zamiatam pod dywan tego, co jest we mnie mniej poukładane lub psuje mi wizerunek samej siebie w swoich oczach. Biorę odpowiedzialność za to, co leży po mojej stronie.
Włączam ciekawość - Kiedy się zaciekawiam, nie mam potrzeby manipulować, bronić się i usprawiedliwiać. Kiedy przychodzi mi się z czymś zmierzyć, sprawdzam na ile w tym jest mój udział i biorę za to pełną odpowiedzialność.
Zajmuję się również sposobem reagowania na stres. Nie reaguję agresją czy ucieczką, a zaciekawiam się tematem. Rozmawiam.
Takie podejście wpływa na samoakceptację. Czujemy się ze sobą dobrze. To z kolei bezpośrednio przekłada się na poczucie szczęścia oraz satysfakcji.
5. Troszczę się o swoje zdrowie. Zarówno fizyczne jak i psychiczne.
Właściwie z pozoru każdy z nas o tym wie. Tyle tylko, że nadal jemy rzeczy, które nam szkodzą. Dlaczego popadamy w nałogi, palimy papierosy, które niszczą nasze zdrowie? Jeśli zależy mi na sobie, to troszczę się o swoje zdrowie. Nie robię sobie tych wszystkich złych rzeczy. Tak samo jak ukochanemu dziecku nie dałabym papierosa czy parówki, tak samo nie daję tego sobie – bo szanuję siebie, i dbam o to, by było mi dobrze. Kocham siebie.